Coronavirus

Link to ObjectExecute action
Salta al contingut
16/04/2024 11:55:11

Idioma

Identificació

Pàgina inicial de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat

Cercador global

Menú superior

Menú principal

Informació institucional sobre el coronavirus

INSTRUCCIÓ 10/2020-COVID-19

  • Expedient: Coronavirus SARS-CoV-2
  • Assumpte: Informació dels actes administratius que s’adoptaran en relació a la suspensió de contractes

En relació a la tramitació de les indemnitzacions per danys i perjudicis dels contractes suspesos amb motiu de la crisi sanitària propiciada pel Covid 19 es posa en coneixement que:

  • Un cop presentades per Registre d’entrada a l’Ajuntament les instàncies/declaracions responsables facilitades per l’ajuntament i publicades al web, amb el seu formulari i documentació acreditativa fefaent, i previ les oportunes comprovacions i informe tècnic, s’efectuarà la corresponent resolució d’alcaldia estimatòria/desestimatòria o formulant requeriments segons correspongui.
  • Que per part d’aquesta alcaldia s’aprovarà en els propers dies una resolució expressa en el sentit que correspongui de reconeixement o no i abonament o no d’indemnitzacions, la qual contindrà un annex amb els contractistes i serveis afectats.
  • Que de forma prèvia a la seva aprovació i per tal de donar la màxima publicitat s’exposa mitjançant la present instrucció i per a públic coneixement el contingut previst de la mateixa:

“Atès que la suspensió dels contractes es preveu en RDL 8/2020 de 17 de març de mesures urgents extraordinàries per fer front a l’impacte econòmic i social del Covid-19 i el Decret Llei 7/2020 de 17 de març de mesures urgents en matèria de contractació pública modificat pel Decret Llei 8/2020, de 24 de març, de modificació parcial del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, i d'adopció d'altres mesures complementàries, publicat en el DOGC en data 25/03/2020, així com en l’article 208 de la LCSP, essent que fruit d’una interpretació integradora i teleològica de les normes, en vinculació amb el preàmbul del RD i del DL es considera aplicable també als contractes patrimonials i els contractes administratius privats que quedin suspesos per no poder-se executar amb motiu de la crisis sanitària.

Atès que s’han efectuat les corresponents actes de suspensió del contracte amb cada contractista ja sigui mitjançant Instrucció d’Alcaldia, Decret o de facto, amb motivació suficient fent referència al RDL 8/2020 i DL 7/2020, com preveu l’art. 208 de la LCSP i reconèixer com indemnització a abonar als contractistes (art. 1.2 i 1.5 del DL 7/2020 –per la suspensió de contractes vinculats als centres educatius i contractes vinculats a edificis, instal·lacions i equipaments públics, com els de seguretat i vigilància o de neteja o manteniment, si es suspenguessin; i 2 per al resta de contractes- i 34 RDL 8/2020. Essent que l’afectació d’aquesta suspensió segons tipologia contractual atenent als criteris establerts normativament.

Atès que en relació al que respecte a les possibles indemnitzacions dels contractes suspesos, s’estableix per tipologia:

En relació als contractes de serveis i subministrament, s’estableix que únicament podran ser indemnitzar els següents danys i perjudicis:

  1. Despeses salarials que efectivament hagués abonat el contractista al personal que figurava adscrit amb data 12 de març de 2020 a l’execució ordinària del contracte, durant el període de suspensió. Fruit d’una interpretació integradora i teleològica de les normes i de la seva finalitat, conjuminant el RD espanyol i el Decret Llei català, s’entenen inclosos en el concepte “despeses salarials” les quotes de la seguretat social.
  2. Les despeses per manteniment de la garantia definitiva, relatives al període de suspensió del contracte.
  3. Les despeses de lloguer o de costos de manteniment de maquinaria, instal·lacions i equipaments relatius al període de suspensió del contracte, adscrits directament a l’execució del contracte, sempre que el contractista acrediti que aquests mitjans no van poder ser empleats per altres fins diferents durant la suspensió del contracte.
  4. Les despeses corresponents a les pòlisses d’assegurança previstes en el plec i vinculades a l’objecte del contracte que hagin estat subscrites pel contractista i estiguin vigents en el moment de la suspensió del contracte.
  5. L’import corresponent a un 3% del preu de les prestacions que s'haurien d'haver executat durant el període de la suspensió.
  6. En supòsits de contractes de serveis i subministraments diferents als de prestació successiva, si per les mesures adoptades per l’Ajuntament, el contractista incorre en demora en el compliment dels terminis previstos al contracte, s’autoritzarà una ampliació del termini o pròrroga igual al temps suspesa la prestació, i es reconeixerà un abonament de les despeses addicionals salarials, fins a un màxim del 10 % del preu inicial del contracte

En relació als contractes vinculats a centres educatius, els abonaments de les despeses es portarà a terme a partir del 25/03/2020, i amb la mateixa periodicitat que per cada contracte s'estableixi en els corresponents plecs o documents contractuals. Per tant s’ha de preveure el pagament amb la planificació que tinguéssim prevista amb l’execució normal del contracte. La durada de la suspensió de l'execució dels contractes vinculats als centres educatius, s'estableix des del dia 14 de març de 2020, fins a la data en què s'aixequi l'ordre de tancament dels centres educatius.

En relació a la previsió d’entrada en vigor del DL, prevista a la disposició final 1a, s’ha de tenir en compte que això comporta que l'abonament de les despeses esmentades es portarà a terme a partir de l'entrada en vigor (art. 1.3), és a dir a partir del dia 25 de març de 2020, amb efectes dels imports a abonar a partir de la suspensió de l'execució dels contractes establerta des del dia 14 de març de 2020 (art 1.4), i a partir del 25/03/2020, els abonaments s’efectuaran amb la mateixa periodicitat que per a cada contracte s'estableixi en els corresponents plecs o documents contractuals (art. 1.3). Això no impedeix, en cap cas els efectes d’alguna suspensió que s’hagués produït amb anterioritat, si es va motivar en actuacions de control del coronavirus, per la cobertura donada per la Disposició Final Primera del RD 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma.

Serà aplicable des del moment en què es suspèn el contracte fins que les causes que motiven la suspensió es resolguin.

En relació als contractes d’obres, seran indemnitzables a sol·licitud del contractista els següents conceptes:

  1. Despeses salarials que efectivament aboni el contractista al personal adscrit a l’execució ordinària del contracte, durant el període de suspensió.
  2. Les despeses salarials a abonar, atenent el VI conveni col·lectiu general del sector de la construcció 2017-2021, publicat el 26 de setembre de 2017, o convenis equivalents pactats en altres àmbits de la negociació col·lectiva, seran el salari base referit en l’article 47.2.a del conveni col·lectiu del sector de la construcció, el complement per discapacitat de l’article 47.2.b, del referit conveni, i les gratificacions extraordinàries de l’article 47.2.b, i la retribució de vacances, o els seus conceptes equivalents respectius pactats en altres convenis col·lectius del sector de la construcció. El personal haurà d’estar inscrit a l’execució de l’obra abans del 14 de març i continuar adscrit quan es torni a executar. Fruit d’una interpretació integradora i teleològica de les normes i de la seva finalitat, conjuminant el RD espanyol i el Decret Llei català, s’entenen inclosos en el concepte “despeses salarials” les quotes de la seguretat social.
  3. Les despeses per manteniment de la garantia definitiva, relatius al període de suspensió del contracte.
  4. Les despeses de lloguer o de costos de manteniment de maquinaria, instal·lacions i equipaments relatius al període de suspensió del contracte, adscrits directament a l’execució del contracte, sempre que el contractista acrediti que aquests mitjans no van poder ser empleats per altres fins diferents durant la suspensió del contracte.
  5. Les despeses corresponents a les pòlisses d’assegurança previstes en el plec i vinculades a l’objecte del contracte que hagin estat subscrites pel contractista i estiguin vigents en el moment de la suspensió del contracte.
  6. L’import corresponent a un 3% del preu de les prestacions que s'haurien d'haver executat durant el període de la suspensió.

Altrament, i de conformitat amb l’establert en l’article 6.2 del decret llei 7/2020, es preveu la possibilitat d’abonament a dels danys i perjudicis derivats de la suspensió dels contractes d'obra o l'ampliació o pròrroga del termini dels serveis o assistències vinculats a les obres, un import igual al de la darrera certificació d'obra o factura del contracte de servei o assistència a l'obra. Possibilitat prevista per la Generalitat però que pot aplicar per analogia als ens locals.

El reconeixement del dret a les indemnitzacions i al rescabalament de danys i perjudicis que es contempla en l’article únicament tindrà lloc quan el contractista adjudicatari principal acrediti fefaentment que es compleixen les següents condicions: Que el contractista principal, els subcontractistes, proveïdors i subministradors que haguessin contractat per l’execució del contracte estiguessin al corrents del compliment de les seves obligacions laborals i socials, a data 14 de març de 202 i que el contractista principal estigués al corrents en el compliment de les seves obligacions de pagament als seus subcontractistes i subministradors en els termes previstos en els articles 216 i 217 de la Llei 9/2017, de Contractes del Sector Públic, a data 14 de març de 2020.

En relació als contractes de concessió d’obra o servei, Aquesta suspensió donarà dret al concessionari al restabliment de l’equilibri econòmic del contracte mitjançant, segons procedeixi en cada cas, a l’ampliació de la seva durada inicial fins un màxim de un 15% o mitjançant la modificació de les clàusules de contingut econòmic incloses en el contracte segons estableix la disposició. El reequilibri en tot cas, compensarà als concessionaris per la pèrdua d’ingressos i l’increment dels costos suportats, entre els que es consideraran les possibles despeses addicionals salarials que efectivament haguessin abonat. Respecte als previstos en l’execució ordinària del contracte de concessió d’obres o de serveis durant el període de durada de la situació de fet creada pel COVID-19. Només es procedirà a dita compensació prèvia sol·licitud i acreditació fefaent de la realitat efectiva i de l’import pel contractista d’aquestes despeses quan l’Ajuntament hagués resolt la impossibilitat d’execució del contracte amb motiu de les mesures contra la pandèmia.

Atès que el procediment per la indemnització serà el que reguli l'Estat, l'Ajuntament adoptarà intervencions àgils per evitar el màxim de perjudicis.Aquests abonaments tenen com a finalitat última el manteniment dels llocs de treball adscrits als esmentats contractes, amb l'objectiu de no afectar, amb caràcter general, l'activitat econòmica i l'estabilitat dels llocs de treball (art. 3 DL 7/2020). S’ha de tenir en compte que les mesures que ha aprovat l’Estat en l'àmbit laboral s’han subjectat al compromís de l'empresa de mantenir l'ocupació durant el termini de sis mesos des de la data de represa de l'activitat (DA Sisena RDL 8/2020), aspecte que ha de dirigir les mesures extraordinàries que aprovi l’Ajuntament i puguin beneficiar les empreses o entitats, més enllà de les previsions normatives, fent-ho constar com una condició d’eficàcia dels ajuts que es poguessin atorgar. Respecte als contractistes que no tinguin una retribució fixa i periòdica amb un venciment de pagament per part de l’Ajuntament, s’haurà de tramitar el procediment preferent previst al RDL 8/2020, per resoldre en cinc dies naturals, les sol·licituds indemnitzatòries dels contractes suspesos. La suspensió dels contractes no s’aplicarà, en cap cas als de serveis de seguretat, neteja (amb les puntualitzacions fixades pel DL 7/2020 que s’han referenciat, respecte a la Generalitat però que es pot aplicar als ens locals) o manteniment de sistemes informàtics.

Vistos els informes tècnics emesos pels responsables dels contractes identificats en l’annex 1 que donen conformitat als extrems consignats en les sol·licituds que consten incorporats a l’expedient de manera individualitzada i que contenen la motivació per cada un dels contractes identificats en l’annex1.

Vist l’article 2 del Decret Llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, preveu que els òrgans competents dels ens locals de Catalunya podran dictar normes o actes administratius de suspensió de l'execució de contractes, en els mateixos termes i per a les mateixes circumstàncies que s'estableixen a l’article 1er del mateix text legal.

És per la qual cosa, que en base als motius expressats, i la normativa d’aplicació que,

ORDENO:

  • PRIMER.- SEGONS CORRESPONGUI, S’ADOPTARÀ UNA DE LES SEGÜENTS OPCIONS:

    a) Estimar de conformitat amb els informes tècnics que consten incorporats de manera individualitzada en l’expedient, les sol·licituds de reconeixement d’indemnització dels danys i perjudicis ocasionats per la suspensió dels contractes identificats .Suspensions contractuals motivades per la situació de crisi sanitària generada pel Covid-19 pels conceptes indemnitzatoris establerts en la normativa d’aplicació i que consten acreditats fefaentment o quedin subjectes a comprovació posterior, i que disposen de la conformitat tècnica corresponent.

    b) Desestimar de conformitat amb els informes tècnics que consten incorporats de manera individualitzada en l’expedient, les sol·licituds de reconeixement d’indemnització dels danys i perjudicis ocasionats per la suspensió dels contractes identificats, per l’incompliment els requisits que s’identifiquen de manera individualitzada en els informes que motiven aquesta resolució i forma part de la mateixa i serà notificada amb la mateixa.

    c) Requerir de conformitat amb l’informe tècnic incorporat a l’expedient la següent informació documentació relativa als expedients que s’identifiquen en l’annex 1 atorgant un termini de 10 dies als efectes de complementar la mateixa, essent que si no s’efectua en aquest termini, es tindrà per desistit de la seva petició.

  • SEGON.- Ordenar l’abonament de l’import indemnitzatori relatiu als danys i perjudicis ocasionats per la suspensió del contracte esmentat amb el desglossament que es conté i consta acreditat en els informes tècnics segons les sol·licituds efectuades pels contractes identificats en l’annex 1, segons correspongui. Establint que de conformitat amb la normativa reguladora, l'abonament de les despeses esmentades es portarà a terme a partir de l'entrada en vigor, és a dir a partir del dia 25 de març de 2020, amb efectes dels imports a abonar a partir de la suspensió de l'execució dels contractes establerta des del dia 14 de març de 2020, i a partir del 25/03/2020, quedant cobert pel període de suspensió sense que es quedi el període, del 14 al 25 de març, sense cobertura.
  • TERCER.- Establir que els abonaments que corresponguin s’efectuaran en el terminis màxims de pagaments establerts en els respectius plecs de clàusules administratius particulars reguladors o en els contractes, als quals correspongui el seu abonament (identificats), podent establir l’Ajuntament terminis mes reduïts en funció de les disponibilitats de tresoreria
  • QUART.- Notificar al contractista i comunicar-ho als departaments afectats als efectes oportuns.”

Lídia Muñoz Cáceres, l’alcaldessa

Salta a la part superior