Decret d'aprovació com actuació administrativa automatitzada la signatura electrònica per part de la Secretaria General per a l'expedició certificats d'empadronament.
- Número de Decret: 1.120 de 9 d'abril de 2020
- Departament: SECRETARIA GENERAL
- Número d’expedient: G0632020000006
- Número de registre: X2020002910
L’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat mitjançant Decret d’Alcaldia 857/2020, de 13 de març, va aprovar la suspensió de l’atenció presencial de tots els equipaments municipals, a partir de les 14 hores del divendres 13 de març de 2020, significant que es continuarien prestant els serveis públics reforçant l’atenció telefònica i per mitjans electrònics.
Posteriorment, la situació d'emergència generada per l'evolució de coronavirus COVID-19 (SARS-CoV-2), va portar al Govern estatal a decretar mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, que posteriorment ha estat modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març.
En aquest context, per Reial decret-llei 7/2020, de 12 de març, es van adoptar mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19, modificat pel Real decret-llei 8/2020, de 17 de març.
Aquest Reial decret-llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 amplia les mesures preses amb un paquet econòmic i social, amb l'objectiu de contribuir a evitar un impacte econòmic perllongat més enllà de la crisi sanitària, donant prioritat a la protecció de les famílies, autònoms i empreses més directament afectades.
El Reial decret-llei 8/2020, de 17 de març, regula en els articles 7 al 16 una moratòria del deute hipotecari per a l’adquisició de l’habitatge habitual per part de les persones que tenen dificultats extraordinàries per atendre el seu pagament com a conseqüència de la crisi del COVID-19.
Entre la documentació necessària per poder acreditar davant l’entitat bancària que es compleixen les condicions subjectives per beneficiar-se d’aquesta mesura, en concret, el nombre de persones que viuen a l’habitatge, l’article 11.1.c.ii) estableix que s’haurà de presentar un certificat d’empadronament relatiu a les persones empadronades a l’habitatge, amb referència al moment de la presentació dels documents acreditatius i als sis mesos anteriors.
Posteriorment, el Reial decret-llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, amplia els supòsits en els que es necessita l’aportació del certificat d’empadronament.
Davant aquest requeriment documental, la Comissió Permanent del Consell d’Empadronament, en sessió telemàtica de 31 de març de 2020 (després modificada per sessió celebrada el 3 d’abril), ha dictat una nota amb directrius sobre la tramitació de certificat d’empadronament per sol·licitar la moratòria en el pagament de quotes hipotecàries de col·lectius vulnerables, en la que fan palès que s’estan plantejant situacions en les que o bé la ciutadania no disposa de sistemes d’identificació i signatura electrònica contemplats en els articles 9 i 10 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions publiques per poder realitzar la sol·licitud del certificat en línia, o bé els ajuntaments no tenen servei d’expedició electrònica de certificats/volants habilitats o bé no el tenen per a l’expedició de certificats/volants col·lectius.
En aquest sentit cal destacar que precisament l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, té una llarga trajectòria en el desplegament de l’Administració digital els fonaments de la qual es troben recollits a l’Ordenança de Transparència i Administració Electrònica de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat publicada al BOPB el 28 de febrer de 2017, És per això que, entre d’altres infraestructures, disposa d’una seu electrònica que permet a la ciutadania realitzar qualsevol tràmit amb l’Ajuntament per mitjans electrònics, entre ells també, l’expedició electrònica de volants habilitats i, per tant, és un model que avala el perfecte acompliment de l’article 11.1.c.ii) del Reial decret-llei 8/2020, de 17 de març.
De fet, la voluntat de l’Ajuntament sempre ha estat simplificar i agilitzar els procediments administratius desenvolupant, entre altres aspectes, el marc del Capítol V del Títol Preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic (en endavant LRJSP), denominat funcionament electrònic del sector públic.
És precisament en aquest marc on guanyen importància les actuacions administratives automatitzades definides en l’apartat 1 de l’article 41 de la LRJSP, com qualsevol acte o actuació efectuada íntegrament a través de mitjans electrònics per una Administració Pública en el marc d’un procediment administratiu i en la qual no hagi intervingut de manera directa cap empleat públic. En l’apartat segon del mateix article, estableix que en cas d’actuació administrativa automatitzada s’ha d’establir prèviament l’òrgan o òrgans competents, segons els casos, per a la definició de les especificacions, programació, manteniment, supervisió i control de qualitat i, si s’escau, auditoria del sistema d’informació i del seu codi font. Així mateix, s’ha d’indicar l’òrgan que s’ha de considerar responsable als efectes d’impugnació.
També en aquest mateix sentit l’art. 44 de la Llei 26/2010, de 3’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya (en endavant L PAC), menciona específicament l’ús d’aquest instrument tecnològic per les administracions públiques catalanes.
L’ article 42 de la L SP estipula que en l’exercici de la competència en l’actuació administrativa automatitzada, cada Administració Pública pot determinar els supòsits d’utilització dels sistemes de signatura electrònica següents:
a) Segell electrònic d’Administració Pública, òrgan, organisme públic o entitat de dret públic, basat en un certificat electrònic reconegut o qualificat que compleixi els requisits exigits per la legislació de signatura electrònica.
b) Codi segur de verificació vinculat a l’Administració Pública, òrgan, organisme públic o entitat de dret públic, en els termes i condicions establerts, i es permet en tot cas la comprovació de la integritat del document mitjançant l’accés a la seu electrònica corresponent.
L’art. 44.3 de la L PAC, indica que l’ús d’una actuació administrativa automatitzada no afecta la titularitat de la competència dels òrgans administratius.
Per altra banda, l’apartat 1 de l’article 40 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (en endavant LPA) estableix que l’òrgan que dicti les resolucions i els actes administratius els ha de notificar als interessats els drets i interessos dels quals siguin afectats per aquells, en els termes que preveuen els articles seg ents. L’apartat 2 afegeix que tota notificació s’ha de cursar dins del termini de deu dies a partir de la data en què s’hagi dictat l’acte, i ha de contenir el text íntegre de la resolució, amb indicació de si posa fi o no a la via administrativa, l’expressió dels recursos que siguin procedents, si s’escau, en via administrativa i judicial, l’òrgan davant el qual s’hagin de presentar i el termini per interposar-los, sense perjudici que els interessats puguin exercir, si s’escau, qualsevol altre que considerin procedent.
L’article 3,2 del eial decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d’Administració local amb habilitació de caràcter nacional regula la fe pública de secretaria, establint, entre d’altres que li correspon a aquesta:
".../...f) Certificar tots els actes o resolucions de la presidència i els acords dels òrgans col·legiats decisoris, així com els antecedents, llibres i documents de l'entitat local .../...
l) La direcció superior dels arxius i registres de l'entitat local."
La Disposició addicional vuitena del eial decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d’Administració local amb habilitació de caràcter nacional estableix que als efectes de l’exercici en suport electrònic de les funcions reservades als funcionaris que regula aquest eial decret, els llocs reservats a ells tenen la consideració d’òrgans, sense perjudici del que disposa el títol de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
Per tot això d’acord amb les facultats conferides a aquesta alcaldia en virtut de l’article 21 LBRL
RESOLC:
Primer. Aprovar com actuació administrativa automatitzada la signatura electrònica per part de la Secretaria General per a l’expedició de certificats d’empadronament.
Segon.- Significar que el segell electrònic de "Secretaria General" de la Corporació per realitzar les actuacions administratives automatitzades descrites en la part resolutiva primera, tenen les característiques tècniques generals de signatura i certificat següents:
- Nivell de certificat: Nivell mig (2.048) es lliura en programari
- Denominació del sistema/Descripció del component: Secretaria general
- Correu-e del servei: secretaria@santfeliu.cat
- Organització: Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
- CIF:P0821000G
- Unitat orgànica: Secretaria general
- Nom del responsable del segell: Agustín Recio Romero
- Primer cognom del responsable del segell: Recio
- Correu-e del responsable: reciora@santfeliu.cat
La validació i comprovació de la no revocació del certificat es podrà realitzar a través de la web del prestador de serveis de certificació a l’adreça electrònica: https://signasuite.aoc.cat/signasuite/inici
La supressió del "Vist-i-plau" en els certificats d’empadronament, roman substituïda pel propi segell electrònic emprat per a l’actuació administrativa automatitzada com a garantia d’identitat del signatari delegant i l’autenticitat del document signat d’acord amb l’article 3 de la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de signatura electrònica.
Tercer.- Els òrgans competents en relació amb les actuacions administratives automatitzades descrites, seran els següents:
- Per a la definició de les especificacions o detall del procediment de creació i emissió del certificat: la Secretaria general.
- Per al disseny informàtic, programació i manteniment i auditoria del sistema d'informació i del seu codi font: el Departament de Sistemes d’Informació
- A l'efecte d'impugnació: Alcaldia/Presidència.
Quart.-Els aspectes tècnics del segell d'òrgan de Secretaria General seran els vigents a cada moment aprovats per resolució d'alcaldia que habiliti per a la realització de la present actuació administrativa automatitzada d'expedició electrònica.
Cinquè.- El present Decret serà publicat a la seu electrònica, Portal de Transparència per a general coneixement i en el Butlletí Oficial de la Província als efectes previstos de l'article 45.1 a) de la Llei 39/2015, d'1 d'Octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Publiques.
Ho mano i signo, a Sant Feliu de Llobregat a la data assenyalada:
Lídia Muñoz Cáceres, l'alcaldessa presidenta
En dono fe:
Roger Cots Valverde, secretari en funcions