Coronavirus

Link to ObjectExecute action
Inici
Mostrar panell d'identificació
Mostrar cercador global

Decret de prorroga de la vigència de la Instrucció 02/2020-COVID-19 fins la finalització definitiva de l'estat d'alarma, de suspensió de l’execució de contractes sobre l’ocupació o explotació de béns municipals amb objecte de bar o restauració, i de tancament de la zona de lleure de la Salut.

  • Número de Decret: 1.126 de 23 d'abril de 2020
  • Departament: SECRETARIA GENERAL
  • Número d’expedient: G0692020000015
  • Número de registre: X2020002930

Vist els Decrets d’alcaldia de dates 16/03/2020 i 20/03/2020, pel qual entre d’altres aspectes, es resol que per tal de contribuir a la contenció del coronavirus SARS-CoV-2, per part de l’alcaldia es durà a terme les diferents actuacions, mitjançant Instruccions o Bans, segons correspongui. Atès que l’actuació municipal ho és en el marc d’actuació del Pla d’Actuació del PROCICAT per pandèmies, aprovat per Acord GOV/30/2010, del 23 de febrer, i modificat per Acord del Govern de la Generalitat de Catalunya 40/2020, de 3 de març, pel qual passa a denominar-se Pla d'actuació del PROCICAT per emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc, així com del document de Recomanacions per als municipis en el marc del Pla d’Actuació del PROCICAT per emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc, del Servei de Protecció civil del Departament d’Interior, i de les diferents Resolucions i Acords del Govern i Departaments de la Generalitat, per la qual s'adopten mesures complementàries per a la prevenció i el control de la infecció pel SARS-CoV-2. Mesures d’aplicació des de les 0,00 hores del dia 14 de març de 2020, amb una vigència mínima de 15 dies, aprovades pel al Reial Decret 463/2020 de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma, per a la gestió de la situació creada por el COVID-19, modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març, que es complementa amb normes posteriors. Estat d’alarma que ha estat prorrogat per Resolució Congrés Diputats de 25/03/2020 (BOE 28/03/2020), de pròrroga de l’estat d’alarma, fins les 00 hores del 12/04/2020 i per Resolució Congrés Diputats de 09/04/2020 (BOE 11/04/2020), de pròrroga de l’estat d’alarma, fins les 00 hores del 26/04/2020 i susceptibles de revisió en coherència amb la situació epidemiològica de cada moment.

Vist el que es preveu a la normativa vigent, constituïda en un corpus jurídic en el qual les Administracions Públiques han de fixar la seva actuació per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel COVID-19, que es troba essencialment en la Llei Orgànica 4/4981, d’1 de juny, dels estats d’alarma, excepció i setge; el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel COVID-19, modificat pel Reial Decret 465/2020, de 17 de març; els RRDD 476/2020, de 27 de març, i 487/2020, de 10 de abril, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, i les Resolucions del Congrés Diputats de 09/04/2020, d’autorització de les pròrrogues de l’estat d’alarma, la última fins les 00 hores del 26/04/2020; el Reial decret-llei 7/2020, de 12 de març, s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19, modificat pel Reial decret-llei 8/2020, de 17 de març; el Reial Decret-llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19; el Reial Decret-Llei 9/2020, de 27 de març, pel qual s’adopten mesures complementàries a l’àmbit laboral, per mitigar els efectes derivats del COVID-19; el Reial Decret-Llei 10/2020, de 29 de març, pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte aliè que no prestin serveis essencials, per tal de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra el COVID-19; el Reial Decret-Llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic, per fer front al COVID-19. I la normativa dictada per la Generalitat continguda essencialment al Decret Llei 6/2020, de 12 de març, de mesures urgents en matèria assistencial, pressupostària, financera, fiscal i de contractació pública, per tal de pal·liar els efectes de la pandèmia generada pel coronavirus SARS-CoV-2; el Decret Llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica; el Decret Llei 8/2020, de 24 de març, de modificació parcial del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, i l'adopció d'altres mesures complementàries; el Decret-Llei 11/2020, de 7 d'abril, pel qual s'adopten mesures econòmiques, socials i administratives per pal·liar els efectes de la pandèmia generada per la COVID-19 i altres de complementàries; normes autonòmiques que si bé en part són d’aplicació únicament per la Generalitat i el seu sector públic, orienten l’actuació de les Administracions locals a Catalunya i l’ACORD GOV/57/2020, de 12 d'abril, pel qual s'aprova l'estratègia d'actuació, davant de les noves mesures de restricció de l'activitat laboral aplicables a partir del 14 d'abril, per tal de contenir la pandèmia generada per la COVID-19.

Vist el que es preveu a la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques; Reial Decret 1373/2009, de 28 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament General de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques, en relació amb el Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei municipal i de Règim local de Catalunya i el Decret 336/1988, de 17 d’octubre, pel qual s’aprova el reglament de patrimoni dels ens locals de Catalunya. Normativa que s’ha de relacionar en quant als òrgans competents i de forma supletòria amb la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

Vist que l’apartat 10è. de la Disposició final primera del RDL 11/2020, de 31 de març pel que s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, i que modifica l’article 34 del RDL 8/2020 , de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 on s’ aclareix que en els casos dels contractes l’execució dels quals esdevingui impossible com a conseqüència de l'COVID-19 o les mesures adoptades per l'Estat, les Comunitats autònomes o l'Administració local per combatre-ho, quedaran suspesos total o parcialment des que es produís la situació de fet que impedeix la seva prestació i fins que aquesta prestació pugui reprendre. A aquests efectes, s'entendrà que la prestació pot reprendre quan, havent cessat les circumstàncies o mesures que la vinguessin impedint, l'òrgan de contractació notificarà el contractista la fi de la suspensió.

Atès que la suspensió dels contractes públics es preveu en RDL 8/2020 de 17 de març de mesures urgents extraordinàries per fer front a l’impacte econòmic i social del Covid-19, en relació en el marc de la seva competència amb al normativa dictada per la Generalitat que es conté al Decret Llei 7/2020 de 17 de març de mesures urgents en matèria de contractació pública modificat pel Decret Llei 8/2020, de 24 de març, de modificació parcial del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica, i d'adopció d'altres mesures complementàries, així com en l’article 208 de la LCSP, essent que fruit d’una interpretació integradora i teleològica de les normes, en vinculació amb el preàmbul del RD i del DL es considera aplicable també als contractes patrimonials i els contractes administratius privats que quedin suspesos per no poder-se executar amb motiu de la crisis sanitària. Sent que s’han efectuat les corresponents actes de suspensió del contracte amb cada contractista. Vist que, malgrat l’anterior, en casos de contractes amb persones físiques o jurídiques que ocupen o exploten béns municipals, sent que es tracta de contractes patrimonials, s’haurà d’estar a allò que reguli l’Estat central en quant a possibles ajuts per canalitzar els possibles desequilibris econòmics que pugui comportar la situació de la crisis sanitària actual als concessionaris o adjudicataris d’autoritzacions, llicències sobre béns demanials, o contractes privats sobre béns patrimonials o possibles precaris. Atès que, a banda del fonament jurídic anteriorment exposat, davant l’objectiu municipal de dur a terme una protecció adequada del dret a la salut de tota la ciutadania, en el marc legal aprovat pel Govern de l’Estat, i en l’àmbit de la seva competència, per la Generalitat de Catalunya, en relació a una situació d’emergència de salut pública, es motiva la conveniència i necessitat d’intervenir en relació als diferents títols habilitants sobre els béns municipals, mitjançant concessions, autoritzacions, llicències o precaris, i sobre l’ús de l’espai púbic per d’altres activitats que es duen a terme de forma ordinària dins el terme municipal, per tal de facilitar la limitació de la mobilitat, i el compliment de les mesures per prevenir el contagi, adoptades pel Govern de l’Estat i per la Generalitat de Catalunya, en l’àmbit de les seves competències. Vista la INSTRUCCIÓ 02/2020-COVID-19, en que s’ordenava, entre d’altres aspectes el que es transcriu a continuació: Primer.- Que a partir de la signatura d’aquesta Instrucció, amb efectes del dia 14/03/2020, amb una vigència mínima de 15 dies, susceptible de revisió en coherència amb la situació epidemiològica de cada moment, se suspèn l’execució dels contractes amb les persones físiques o jurídiques que ocupin o explotin béns municipals amb objecte de bar o restauració, amb el tancament de l’activitat. Segon.- Que a partir de la signatura d’aquesta Instrucció, amb efectes del dia 14/03/2020, amb una vigència mínima de 15 dies, també quedarà tancada la zona de lleure de la Salut, inclòs l’espai de barbacoes.

Vist el que es preveu a l’article 21.1.a), d) i m) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril de Bases de règim local, que atorga a l’alcaldia la direcció del govern i l’administració municipal, dels serveis i obres municipals, i l’adopció de mesures necessàries i adequades en situació de greu risc, en relació amb l’article 53.1.b), d) i m) del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei municipal i de Règim local de Catalunya. Normativa que s’ha de relacionar amb la Disposició Final Segona 9 i 10 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, i normes concordants, que atorga a l’alcaldia en matèria de drets subjectes a la legislació patrimonial la facultat de gestió patrimonial, quan el pressupost base de licitació no superi els 10% dels recursos ordinaris del Pressupost.

Atès que aquesta facultat, en relació als drets subjectes a la legislació patrimonial quan el pressupost base de licitació no superi els 10% dels recursos ordinaris del Pressupost, així com en relació als contractes sobre l’explotació o ocupació de béns municipals amb objecte de bar o restauració, està delegada en la Junta de govern local, per Decret d’alcaldia amb referència 2019/2268, de data 19 de juny de 2019, de delegació d’atribucions de caràcter resolutiu a la Junta de Govern local, i nomenament dels seus membres.

Vist el que es preveu als articles 53.3 i 54 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril que aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, i l’article 10 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim jurídic del sector públic, en relació a les delegacions de l’alcalde en la Junta de govern local i l’avocació de la mateixa per part de l’òrgan titular de la competència delegada, donant compte a l’òrgan delegat.

És per la qual cosa, que en base als motius expressats, i la normativa d’aplicació que,

RESOLC

  • PRIMER.- Aprovar la pròrroga de la vigència de la INSTRUCCIÓ 02/2020-COVID-19, en la que se suspèn l’execució dels contractes amb les persones físiques o jurídiques que ocupin o explotin béns municipals amb objecte de bar o restauració com el tancament de la zona de lleure de la Salut, inclòs l’espai de barbacoes, així com el tancament de les instal·lacions on té lloc l’execució
  • SEGON.- Establir que la pròrroga referida al punt primer té efectes des del dia 14/03/2020, amb una vigència mínima de 15 dies de suspensió establerts a la Instrucció, i romandrà mentre duri la vigència de l’estat d’alarma i les seves possibles pròrrogues declarades pel Consell de Ministres i autoritzades pel Congrés de Diputats.
  • TERCER.- Donar compte de la present resolució a la Junta de govern local, en relació a l’avocació per aquest acte, en matèria de gestió patrimonial, que s’efectua.
  • QUART.- Notificar la present resolució als interessats, procedint a la seva publicació al web municipal per a públic coneixement, i comunicar-ho a gerència, Tresoreria, Intervenció a totes les direccions d’Àrea, a la Policia, i demès serveis afectats.

Ho mano i signo, a Sant Feliu de Llobregat a la data assenyalada:

Lídia Muñoz Cáceres, l'alcaldessa

En dono fe:

Agustín Recio Romero, secretari