L'Àrea Metropolitana de Barcelona ha aprovat la suspensió temporal del pagament de les tarifes del transport públic fins al proper 9 d'abril. La mesura es començarà a aplicar a partir d'aquest dijous, 2 d'abril, i també afecta directament al Bus Urbà de Sant Feliu.
Amb motiu de la situació generada pel coronavirus i amb l'objectiu d'adaptar-se a les mesures del Govern central, des dijous, 19 de març, i fins a nou avís, les línies de bus urbà SF1 i SF2 ja van reduir la seva freqüència de pas en un 40%, adoptant l'horari habitual del mes d'agost. La línia SF3 es manté sense cap reducció del servei habitual.
Ara, amb l'entrada en vigor de la gratuïtat, cada mitjà de transport ha determinat el mecanisme que s'aplicarà per fer efectiva aquesta suspensió. En el cas del Bus Urbà, el conductor emetrà un bitllet senzill que donarà a les persones usuàries de manera gratuïta.
Per la seva banda, Metro TMB, FGC i els busos metropolitans d'AMB (Busos TMB i de gestió indirecta, que inclou el Bus Urbà de Sant Feliu) aplicaran el sistema de pista lliure, que implica la necessitat de validar amb un títol per obrir els torns de pas, tot i que aquesta validació no tingui cap efecte, més enllà del control de l'ocupació. Qualsevol títol permetrà el pas, fins i tot aquells que ja estiguin caducats o esgotats.
Rodalies, per la seva part, establirà el sistema d'obertura de torns per sensors d'aproximació, sense necessitat de validar cap títol. Això vol dir que quan una persona usuària s'apropi a l'accés de qualsevol estació, les portes s'obriran automàticament, sense necessitat de validar. Aquest sistema també permetrà controlar el volum de demanda.
La tercera opció és per la que també optarà el Bus Urbà i és la de l'accés amb emissió d'un títol de transport senzill sense cap cost. Aquesta serà la fórmula utilitzada per la resta dels busos de la Direcció General de Transports i Mobilitat i els dels municipis adscrits a l'AMTU. Les persones usuàries accediran al vehicles i els o les conductores emetran un bitllet que en cap cas s'entregarà al passatger, sinó que es guardarà per poder fer un control d'ocupació i garantir l'assegurança de les persones usuàries durant el viatge.
Aquests sistemes de pas, malgrat la suspensió de tarifes temporal fins al 9 d'abril, s'apliquen amb l'objectiu de tenir un control sobre el nivell d'ocupació del transport públic, que en cap cas pot superar el terç de l'ocupació màxima dels vehicles, per decret de les autoritats catalanes.
En principi, la previsió indica que les xifres d'ocupació seran iguals o inferiors que les dels darrers dies, quan s'han experimentat reduccions del 90% de mitjana a la xarxa. No obstant això, si es detectés que la mesura implica un augment de la mobilitat no essencial, s'activarien els mecanismes per anul·lar-la de manera immediata.
L'Àrea Metropolitana de Barcelona ha publicat una pàgina on dóna resposta a la preguntes més freqüents sobre la suspensió temporal del pagament de les tarifes del transport, i que es pot consular a través del següent enllaç.