El Servei municipal de mediació ciutadana ha elaborat tres decàlegs per ajudar a la ciutadania a garantir un bon clima de convivència, tant en l'àmbit domèstic com en les comunitats de veïnals, en l'actual període de confinament. Els documents proposen seguir una sèrie de senzilles pautes que permeten resoldre conflictes quotidians i abordar aquelles situacions derivades de la convivència forçosa, i alhora reconvertir-los en oportunitats per compartir i fomentar el coneixement mutu. Cadascun dels decàlegs se centra respectivament en la millora de la convivència a les comunitats de veïns i veïnes, en la millora de la comunicació i la convivència a casa, i en la realització de cercles de diàleg familiars.
Entre les recomanacions dedicades a la convivència en les comunitats veïnals hi ha la necessitat de fer un ús responsable de les zones comuns, o el manteniment d'una distància d'un a dos metres entre les persones que es trobin a l'escala o al portal. També es recorda que en qualsevol cas no està permès l'ús d'aparells domèstics sorollosos, instruments musicals, cants, reparacions o canvi de mobles, entre les 21 i les 8 h de l'endemà.
Pel que fa a la resolució de conflictes a les llars, el decàleg aposta per l'empatia entre els integrants del nucli familiar, i ofereix diferents fórmules comunicatives per abordar què es necessita i com plantejar-ho. Una de les mesures destacades és la identificació d'un espai de trobada familiar, a ser possible cada dia a la mateixa hora, per compartir el què ha passat durant la jornada, expressar sentiments, i consensuar la distribució de tasques.
El Servei de mediació proposa en el tercer decàleg l'ús d'una eina per fomentar la comunicació en la família de manera sincera i entretinguda, com és el cercle de diàleg. Aquestes trobades d'entre 10 i 30 minuts es realitzen en un espai on tothom s'hi senti còmode, i s'articulen mitjançant una "peça per parlar", que pot ser des d'un pilota fins a un objecte d'especial significat per a la família. Aquesta peça anirà passant de mà en mà per indicar el torn en què cadascun dels integrants respondrà les diferents preguntes que realitzarà la persona conductora d'aquell dia.
Per facilitar orientació i suport en l'enfocament de conflictes no urgents a casa o a l'escala, la ciutadania es pot adreçar al Servei municipal de mediació Ciutadana. En tant no estigui operatiu de forma presencial, el servei atendrà els dimarts, dimecres i divendres de 9 a 14 h, les consultes enviades al correu electrònic mediacio@santfeliu.cat.
Podeu consultar els decàlegs en els documents adjunts.