1. Per què una Guia de Suport a les comunitats veïnals?
Les escales de veïns i de veïnes són l’espai més directe de relacions socials entre la ciutadania, on es creen els vincles amb la comunitat i on es gesta la convivència diària entre els més propers.
Per tal de promoure la convivència veïnal, l’Ajuntament te la voluntat de donar suport i assessorament a les comunitats de veïns i veïnes, degut que són els comportaments dels veïns i les situacions de convivència entre aquests, les que sovint generen conflictes entorn a espais privats i espais d’ús comú : escales de veïns, patis , jardins privats, tensions derivades de la convivència, etc.
L’Ajuntament, com a administració local més propera a la ciutadania, té la voluntat de donar suport a les comunitats de veïns i de veïnes, amb l’objectiu de capacitar i donar autonomia per a resoldre conflictes de convivència que puguin aparèixer fruit de la vida a l’immoble. La Guia pretén ser una eina útil no només per gestionar i organitzar la comunitat , sinó per ajudar a entendre que és la bona convivència, el bon veïnatge i quin és el paper fonamental de les comunitats veïnals en la construcció d’una societat més participativa i democràtica. En aquest sentit, per a l’elaboració de la Guia s’ha tingut en compte el marc normatiu de l’Ajuntament en matèria de civisme i convivència, com és l’Ordenança de civisme i d’ús de l’espai públic.
La Guia dota a les comunitats veïnals de la normativa vigent, recomanacions i consells necessaris per aprendre a gestionar una comunitat partint de zero, i fer-ho d’una manera que millori la convivència i l’ús dels espais comuns.
Aquesta guia serveix com a material informatiu però també formatiu. Tots els veïns i veïnes, especialment els propietaris i propietàries, poden utilitzar-la per resoldre situacions ordinàries sorgides del dia a dia i situacions de caràcter conflictiu ocasionades, inevitablement, per la vida en comunitat. El caràcter innovador i el punt fort de la guia és que permet als veïns i veïnes tenir a la seva disposició un patró d’actuació davant els afers comunitaris, essent elles i ells mateixos els que puguin harmonitzar les seves relacions veïnals.
De la mateixa manera, la guia aporta una visió de la comunitat que implica que tots els veïns i veïnes prenguin partit de la vida a les escales, participin a les reunions veïnals i resolguin els conflictes mitjançant una via pacífica com el diàleg i la recerca del consens.
Com que l’ús dels espais comuns sovint és tema de controvèrsia i de conflicte, la guia dona informació al respecte dels problemes derivats d’aquest punt i ofereix les diverses opcions que planteja la legislació en aquests assumptes.
Finalment, es proposen models de documents útils per portar a terme una gestió eficient dins d’una comunitat, així com una llista d’adreces i telèfons de serveis i recursos que poden ser d’interès.
La guia és doncs, el material de suport necessari per a que les comunitats puguin ser gestionades de manera autònoma per els mateixos veïns i veïnes. No només recull informació de caràcter normatiu, sinó que també aporta una visió democratitzadora sobre la gestió de les comunitats i incloent apartats sobre el foment de la bona convivència , el bon veïnatge i la mediació com a eina alternativa de resolució de conflictes.
Altres administracions locals i provincials ja han elaborat altres guies de suport a les comunitats veïnals, no obstant, aquesta guia presenta certes innovacions respecte a les anteriors. Això és, recull la normativa modificada sobre la llei de propietat horitzontal i té en compte les diferents sensibilitats que s’han generat arrel del context econòmic, social i polític actual.